Mariotto di Nardo: "Święci Jan Chrzciciel i Jan Ewangelista"

tempera i płatki złota na desce / 1408 / J. Paul Getty Museum, Los Angeles

Na tym niegdysiejszym fragmencie ołtarza, który zdobił kościół na obrzeżach Florencji, a dziś cieszy odwiedzających The Getty w Los Angeles, podoba mi się szczególnie, jak Mariotto di Nardo oddał kontrast pomiędzy świętymi Janami. Jan Chrzciciel jest dziki, zwierzęcy, ciężki ciężarem swojej bezkompromisowości i zapału w szerzeniu nauki Chrystusa, twarz ma dobrą, lecz surową i pełną emocji. Jan Ewangelista to łagodny, delikatny mędrzec, nieco zmęczony, tytan pracy, ciężki ciężarem swojej mądrości. Ich twarze, ubiór i gestykulacja rąk mocno kontrastują, ale postacie mają też wspólne punkty - obie są typowo dla Mariotta ciężkie i masywne, ich szaty delikatnie korespondują chromatycznie. Tondo z aniołem ponad ich głowami jakby podkreśla, że działają we wspólnej sprawie, nawet jeśli innymi metodami. Nie jest to coś bardzo wyróżniającego się w przekroju sztuki średniowiecznej, jaki możemy podziwiać do dziś, zresztą to tylko boczna część większego dzieła; piękno złotej oprawy przyciąga uwagę bardziej niż same figury, ale da się tu wyczuć pewne niuanse i zaczerpnąć estetyczną przyjemność



6.5/10

Komentarze