Jacob Obrecht: "Missa Maria Zart"

1504 / wykonanie: The Tallis Scholars, Peter Philips, 1996

Jedna z najdłuższych polifonicznych mszy renesansowych jest też jednym z bardziej godnych uwagi dzieł renesansowej muzyki w ogóle. Wprawdzie nie ukrywam, mam słuchając jej momenty, w których myślę sobie, że brakuje mi tu z jednej strony mistycznej siły średniowiecza, a z drugiej bombastyczności polifonicznej baroku, ale przez większość czasu przeważa u mnie wrażenie odwrotne: że na wskroś renesansowy Obrecht bardzo fajnie łączy jeszcze spore walory mistyki wypływające z oszczędności, a już przyciąga uwagę bardzo interesującymi rozwiązaniami polifonicznymi. Ustawienia głosów zmieniają się tutaj co jakiś czas, faktura faluje, to jest bardziej statyczna, to żywsza, to operuje głównie na wyższych tonach, to na niższych - są momenty ospalsze (mają się kiedy wkraść - ostatecznie to msza z przełomu XV i XVI wieku, która trwa ponad godzinę), najwięcej jest po prostu bardzo dobrych, a zdarzają się rewelacyjne, jak na początku Gloria, gdzie mamy ekscytujące figury kanoniczne, czy przez prawie całe Sanctus, w którym melodie nie tylko cudownie na siebie nachodzą, ale i same w sobie są cudowne. Przez swą długość to nieco wymagające dzieło, ale warto mu oddać godzinę życia.


7.5/10

Komentarze