Indywidualności malarstwa: Andrea Pozzo
1642-1709 / Trydent, Austria/Włochy
Sedno wyjątkowości
Był ostatecznym mistrzem iluzjonistycznego malarstwa sufitowego. Nikt wcześniej ani później nie oszukiwał wzroku na wielką skalę z równym kunsztem. Doskonale przygotowany technicznie, geometrycznie perfekcyjny, zaburzał widoczną granicę między malarstwem a architekturą, między drugim a trzecim wymiarem, między złudzeniem a rzeczywistością. Łączył tę technikę z bombastycznymi, gęstymi od unoszących się w powietrzu postaci przedstawień scen religijnych i rzadziej mitologicznych. Przyozdobił nimi wiele kościołów Italii i Austrii, szczyt osiągając freskami w rzymskim kościele św. Ignacego.
Nie był wielkim malarzem jako takim: w szczegółach jego malarstwo przesadnie nie pociąga, a za swoje obrazy na płótnach nie zostałby zapamiętany. Ciężko znaleźć u niego głębię emocjonalną czy subtelną atmosferę. Był nieco bardziej inżynierem niż artystą, jednak na tyle wybitnym, że zapisał się w historii sztuki. Styl, który doprowadził do ostateczności, stał się jedną z wizytówek epoki baroku w malarstwie i w każdej dziedzinie.
Strzępy biograficzne
- Jest uważany za Włocha, ale miał silne związki z Austrią Habsburgów. Urodził się w wówczas austriackim Trydencie, a ostatnie kilka lat życia spędził w Wiedniu, ściągnięty tam przez Leopolda I Habsburga w 1702 roku.
- We Włoszech działał zwykle na północy, ale jego największe dzieło powstało podczas pobytu w Rzymie.
- Od 23. roku życia był jezuickim zakonnikiem.
- Poza malarstwem zajmował się architekturą, dekoratorstwem, projektowaniem scen i teorią sztuki. Jego najbardziej znanym dziełem jako architekta jest katedra w Lublanie.
Inspirujący
Palma di Giovane, Peter Paul Rubens
Zainspirowani
liczni malarze włoscy i środkowoeuropejscy, którzy zajmowali się iluzjonistycznymi sufitowymi freskami
Wybrane dzieła
Iluzjonistyczna kopuła (1685-1694 / Kościół św. Ignacego, Rzym): 7.5/10 [recenzja]
Apoteoza św. Ignacego (1685-1694 / Kościół św. Ignacego, Rzym): 8.0/10 [recenzja]
Triumf Herkulesa (1704-1708 / Liechtenstein Museum, Wiedeń): 7.0/10
Komentarze
Prześlij komentarz