William Byrd: Pieśni z albumu "Consort Songs"

1547-1591 / wykonanie: Fretwork, Emma Kirkby, 2005

Wartość muzyki średniowiecznej i renesansowej może mieć dwa podstawowe wymiary. Jeden dotyczy tych kompozycji, które do dziś są w stanie wzbudzić w odbiorcy istotne emocje i przykuć pełną uwagę, a drugi tych kompozycji, których warstwa emocjonalna jest już mało współczesna, ale które potrafią jeszcze stworzyć interesujący i sugestywny klimat dawnych czasów. Pieśni Byrda na wokal i zespół viol, specjalność angielskich kompozytorów tamtych lat, zaliczają się jak dla mnie zdecydowanie do drugiej grupy. Mimo naprawdę kunsztownej polifonii i momentami sporej intensywności fakturalnej ciężko mi było skupić się na tej muzyce w stu procentach przez cały czas trwania albumu grupy Fretwork: po pierwsze ze względu na sztuczność emocji i zbyt odległe sposoby ich wyrażania, a po drugie ze względu na to, że ten materiał jest dość monotonny i odrobinę schematyczny. Kiedy jednak zacząłem traktować te pieśni przynajmniej częściowo jako tło i nie przywiązywałem się do nich do przesady, w lekki sposób wypełniłem swój pokój przyjemną i autentyczną atmosferą elżbietańskiej Anglii. Ładne nagrania, ale raczej nie będę do nich wracał, jest dużo ciekawszych staroci.


6.5/10

Komentarze