Indywidualności kina: Christopher Nolan

1970 - ... / Londyn, Anglia / Stany Zjednoczone

Sedno wyjątkowości

Jako jeden z najpopularniejszych reżyserów nowego tysiąclecia, Christopher Nolan jest być może najbardziej oryginalnym z mainstreamowych i najbardziej mainstreamowym z oryginalnych filmowców. Zaczynał od kina autorskiego zaprawionego sporą dawką rozrywki, by bardzo szybko odbić w stronę kina rozrywkowego zaprawionego dodatkiem indywidualnego stylu. Nim wyewoluował w XXI-wieczne wcielenie rozchwytywanych hollywoodzkich reżyserów epoki kina klasycznego, stając się znacznie bardziej producentem niż artystą, zdążył stworzyć kilka interesujących filmów. W historii dobrego kina zapisał się przede wszystkim wczesnym Memento, arcydziełem filmowej narracji.

Narracja od zawsze była największym atutem jego filmów - niesztampowa, nieliniowa, przeplatająca różne czasy akcji. Szybko, skokowo i w niesygnalizowany sposób przemieszczała się w czasoprzestrzeni świata przedstawionego. W mniej ambitnych filmach korzystała z licznych retrospekcji i futurospekcji, a w bardziej ambitnych praktycznie znosiła "teraźniejszość" akcji, traktując na równych prawach całą oś czasową fabuły. Reżyser często rozpoczynał film od końca lub okolic końca opowiadanej historii. Narracja ta wyrastała na finezyjnych, spektakularnych scenariuszach, obfitujących w zapierające dech w piersiach zwroty akcji i zaskoczenia, prawie zawsze co najmniej współtworzonych przez Nolana. Towarzyszył jej szybki, prący naprzód montaż, eliminujący kontemplację i nadający filmom imponującą dynamikę. Nadrzędna rola narracji była adekwatna do tematycznych zainteresowań twórcy, z których zawsze najważniejszym był fenomen czasu (i zwykle w kontekście czasu reżyser rozpatrywał inne motywy: pamięci, tożsamości jednostki, realności świata).

Tracił oryginalność niemal z każdym kolejnym filmem, ale nawet mimo tego doprowadził kino rozrywkowe, a zwłaszcza kino akcji, na jeden z jego najwyższych i najbardziej eleganckich szczytów.

Strzępy biograficzne

- Jego ojciec był Anglikiem, a matka Amerykanką; dzieciństwo spędzał w rozkroku między Londynem a Illinois. Ma podwójne obywatelstwo i uważa się go za brytyjsko-amerykańskiego twórcę. Również filmy tworzył osadzone w obu krajach, choć częściej w Stanach.

- Pierwsze, amatorskie próby nagrywania filmów podejmował w wieku siedmiu lat. Pragnienie zostania zawodowym filmowcem ugruntowało się w nim już cztery lata później.

- Mimo filmotwórczej pasji ukończył literaturę angielską na University College London, uczęszczając jedynie na fakultatywne zajęcia filmowe.

- Ceni sobie swoją prywatność, nie zdradzając wiele z życia osobistego. Jak twierdzi, nie posiada telefonu komórkowego ani adresu mailowego.

- Jego brat, Jonathan Nolan, jest współscenarzystą większości jego najlepszych filmów - a więc istotnym współtwórcą jego sukcesu, jako że scenariusze są w tych filmach jednym z kluczowych czynników.

Wybrane filmy

Memento (2000): 8.0/10

Prestiż (2006): 6.5/10

Mroczny rycerz (2008): 6.5/10

Incepcja (2010): 5.5/10

Interstellar (2014): 6.0/10

Komentarze